Full Professor
Name: | M.ª Elena Gómez Parra | |
Position: | Full Professor | |
Research group: | HUM-1006. Investigación en Educación Bilingüe e Intercultural (EbeI) | |
Telephone: | + 34 957 21 25 63 | |
Email address: | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | |
Address: | Facultad de Ciencias de la Educación Avda. San Alberto Magno, s/n (Planta alta – E) 14071 Córdoba |
Mª Elena Gómez Parra, PhD, graduated from the University of Granada as an English Philologist and then from the University of Córdoba as a PhD. She holds a Master in Distant Education (UNED). Currently, she is an interdisciplinary researcher working mainly within Intercultural Education, Bilingual Education, and English as a Foreign Language. She is an Associate Professor in the Faculty of Education at the University of Córdoba, Spain. Her key research areas include: interculture, bilingual education, early second language acquisition.
Dr. Gómez Parra is the director of the Research Group HUM-1006 (Research in Bilingual and Intercultural Education); she is a full member of ATINER, the President of IBIE (Ibero-American Bilingual and Intercultural Education) Network since its foundation, the Director of the Erasmus Mundus Joint Master Degree (EMJMD) entitled Play, Education, Toys and Languages (PETaL), the IP of the Research Project ‘LinguApp: LinguApp: asegurando el acceso al aprendizaje universal e inclusivo de segundas lenguas’ (Ref. no. PRY208/17, funded by Centro de Estudios Andaluces, July 2017-July 2019), the IP of the Research Spanish National Project entitled ‘Facing Bilinguals: Study of Bilingual Education Programmes' Results through Social Data Analysis’ (2018-2021), the Director of the prestigious UIMP (Universidad Internacional Menéndez Pelayo) training courses for Spanish Primary Education Teachers entitled: ‘Innovation within CLIL: Mindfulness, Design Thinking and ICT’ (Cuenca, 10th-14th July 2017), as well as for Secondary Bilingual Teachers: ‘Innovation in Bilingual Secondary Education’ (Cuenca, 9th-13th July 2018). She is also a reviewer for a number of international journals on education, second languages and culture.
Main publications
- MARÍA ELENA GÓMEZ PARRA. (2018). El uso de la traducción audiovisual (TAV) en el aula AICLE: aplicaciones didácticas. En M. A. García Peinado e I. Ahumada Lara (Eds.), Traducción literaria y discursos traductológicos especializados (pp. 463-482). Berlín: Peter Lang.
Tipo de producción: Capítulo de libro. Índice de Impacto: Q1. Agencia de impacto: SPI (Scholarly Publishing Index).
- MARÍA ELENA GÓMEZ PARRA; ROBERTO ESPEJO MOHEDANO. (2020). A Comparative Study of Open-Access Websites for Autonomous Learning of English. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 10(2), 83-95.
Tipo de producción: Artículo. Índice de impacto: 0.8, Num. revistas en cat.: 884, Posición de publicación: 271, Categoría: Linguistics and Language, Fuente de impacto: SCOPUS (SJR); Índice de impacto: 0.202, Posición de publicación: 794, Categoría: Education, Fuente de impacto: SCOPUS (SJR), Num. revistas en cat.: 1254.
- MARÍA ELENA GÓMEZ PARRA; CRISTINA A. HUERTAS ABRIL. (2023). La asamblea como recurso didáctico para mejorar la competencia oral en lengua inglesa: comparación entre alumnado bilingüe y no bilingüe de Educación Primaria. Onomazéin (en prensa). DOI: 10.7764/onomazein.60.06.
Tipo de producción: Artículo. Índice de impacto: 0.6, Num. revistas en cat.: 830, Categoría: Language and Linguistics, Posición de publicación: 290, Fuente de impacto: SCOPUS (SJR).
- MARÍA ELENA GÓMEZ PARRA; CRISTINA A. HUERTAS ABRIL. (Eds.). (2020). Handbook of Research on Bilingual and Intercultural Education. Hershey (EE. UU.): IGI Global.
Tipo de producción: Libro. Índice de impacto: 79.00, Num. revistas en cat.: 96, Otros: SPI - Scholarly Publishers Indicators in Humanities and Social Sciences, Fuente de impacto: SPI - Scholarly Publishers Indicators in Humanities and Social Sciences, Categoría: Ranking general (2018) - Editoriales extranjeras, Posición de publicación: 36.
- MARÍA ELENA GÓMEZ PARRA. (2020). Measuring intercultural learning through CLIL. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER), 43-56. DOI:https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.457.
Tipo de producción: Artículo. Índice de impacto: 2.4, Categoría: Education, Num. revistas en cat.: 1245, Fuente de impacto: SCOPUS (SJR), Posición de publicación: 310, Revista dentro del 25%: Sí.
- MARÍA ELENA GÓMEZ PARRA. (2020). The Cambridge Handbook of Bilingualism. De Houwer, A., & Ortega, L. (Eds.) (2019). Cambridge: Cambridge University Press, 664 pages. ISBN: 978-1-107-17921-9 Hardback. DOI: 10.1017/9781316831922. Porta Linguarum. International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, 33, 299-300.
Tipo de producción: Recensión. Índice de impacto: Posición de publicación: 192, Num. revistas en cat.: 702, Categoría: Linguistics and Language, Fuente de impacto: SCOPUS (SJR), Revista dentro del 25%: Sí; Índice de impacto: 0,309.
Research projects
- Nombre del proyecto: Facing Bilinguals: estudio de los resultados de los programas de educación bilingüe mediante la captación masiva y el análisis de datos extraídos de redes sociales
Investigadora principal (IP): María Elena Gómez Parra
Nº de investigadores/as: 19
Entidad/es financiadora/s: Ministerio de Industria, Economía y Competitividad
Cód. según financiadora: EDU2017-84800R - Nombre del proyecto: LinguApp: Asegurando el acceso al aprendizaje universal e inclusivo de segundas lenguas.
Investigadora principal (IP): María Elena Gómez Parra
Nº de investigadores/as: 13
Entidad/es financiadora/s: FUNDACIÓN PÚBLICA ANDALUZA CENTRO DE ESTUDIOS ANDALUCES
Cód. según financiadora: PRY208/17
PhD Theses
- Título Tesis Doctoral: LA FORMACIÓN INTERCULTURAL DEL MAESTRO DE LENGUA EXTRANJERA (INGLÉS)
Entidad de realización: Universidad de Córdoba
Alumno: ANTONIO RAFAEL RAIGÓN RODRÍGUEZ
Calificación obtenida: Sobresaliente Cum Laude
Fecha de defensa: 17/06/2008
Doctorado Europeo: 17/07/2008
Fecha de obtención: 17/07/2008 - Título Tesis Doctoral: DESARROLLO Y APLICACIÓN DE UN MODELO COMPUTACIONAL INTERACTIVO PARA LA ENSEÑANZA/APRENDIZAJE DE UN CORPUS LÉXICO CONCEPTUAL RELACIONADO CON EL INGLÉS COMERCIAL
Entidad de realización: Universidad de Córdoba
Alumna: ÁNGELA M.ª LARREA ESPINAR
Calificación obtenida: Sobresaliente Cum Laude
Fecha de defensa: 24/06/2008 - Título Tesis Doctoral: WAYS OF MEASURING THE EFFECTIVENESS OF BILINGUAL PROGRAMS IN PRIMARY SCHOOLS IN EUROPE
Entidad de realización: Universidad de Córdoba
Alumna: BARBARA MUSZYNSKA
Calificación obtenida: Sobresaliente
Fecha de defensa: 19/11/2015 - Título Tesis Doctoral: INTERVENCIÓN DIDÁCTICA MEDIANTE LA ARTICULACIÓN DE ESTILOS DE APRENDIZAJE Y ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA PARA MEJORAR EL RENDIMIENTO ACADÉMICO EN LA COMPRENSIÓN DE TEXTOS EN INGLÉS
Entidad de realización: Universidad de Córdoba
Alumno: SANTIAGO DEL JESÚS URDANETA AMUNDARAÍN
Calificación obtenida: Sobresaliente
Fecha de defensa: 16/06/2015 - Título Tesis Doctoral: IMPLEMENTATION OF THE INTERCULTURAL AXIS IN CLIL – PRIMARY EDUCATION: ASSESSMENT THROUGH TEACHERS’ PLANNING AND TEXTBOOKS
Entidad de realización: Universidad de Córdoba
Alumna: ELISA PÉREZ GRACIA
Calificación obtenida: Sobresaliente Cum Laude
Fecha de defensa: 23/10/2016