En el artículo 45 del Reglamento 35/2019 de los Estudios de Máster Universitario de la Universidad de Córdoba se establece lo siguiente:
- El calendario académico contemplará las fechas de celebración de las convocatorias ordinarias y de las extraordinarias para cada curso académico.
- El estudiantado dispondrá de dos convocatorias de evaluación por curso académico para cada asignatura de la que esté matriculado.
- Se dispondrá de una convocatoria extraordinaria de finalización de estudios para el estudiantado con una única asignatura y/o el TFM para finalizar los estudios. Esta convocatoria extraordinaria se celebrará en diciembre, una única vez, sin perjuicio de las incompatibilidades de matrícula y/o examen que determinen los planes de estudios y siempre que el alumnado esté matriculado en el curso académico correspondiente.
- Se permitirá también, para la finalización de estudios del estudiantado con una única asignatura pendiente y/o el TFM, la solicitud de adelanto de convocatoria, que se autorizará por el CAM, una única vez, en la forma y plazo que este estime conveniente.
- Para la evaluación final de cada materia/asignatura, el estudiantado dispondrá de un total de cuatro convocatorias. A estos efectos, la no participación en los procesos de evaluación no supondrá el agotamiento de la convocatoria.
- El estudiantado podrá solicitar una quinta convocatoria, en situaciones excepcionales debidamente justificadas y acreditadas, dirigiendo una solicitud al vicerrectorado con competencia en posgrado.
- En el caso de los másteres gestionados académica y administrativamente por los Centros (Facultades/Escuelas), la autorización por el vicerrectorado con competencias en posgrado requerirá la certificación previa del Secretario o Secretaria del centro que acredite la situación académica del alumnado solicitante y el cumplimiento de los requisitos necesarios para dicha autorización
- Home
- Access
- Org. and Planning
- Lines y Resources
- Resources
- Quality
- Regulation
- Results
- Frequent Questions
Home
Identification of the Programme
PresentationThe Doctoral Programme features an interdepartmental approach in the sphere of the Social and Legal Sciences, its training supported by a number of researchers dedicated to different areas of knowledge. Its numerous research lines span the fields of Education, Psychology, Economics and Law. The general objective of the Doctoral Programme in Social and Legal Sciences is to constitute an inclusive scientific forum of a multidisciplinary nature; one that makes it possible to generate synergies between the different research lines that comprise it, sharing a common concern for improved understanding, descriptions, prediction and interventions in the face of different problems affecting people, specific social groups, regions, communities and countries that interact in specific psychosocial, economic, legal and educational contexts. Coordination StructuresCoordinator
Academic Committee of the Doctoral Program
Quality Assurance Unit
|
TITTLE DATA
LEVEL CÓDIGOS ISCED UNIVERSITY CENTRO PLAZAS Languages used in the D.P. VERIFIED REPORT COORDINATOR |
Access
Access and Admission
Plazas
YEAR | OFFERED | ENROLLEES NEW ADMISSIONS | TOTAL ENROLLEES |
---|---|---|---|
2019/2020 | 90 | 162 | 522 |
2020/2021 | 90 | 96 | 528 |
2021/2022 | 90 | 100 | 530 |
Admission and complementary training
Access requirements and admission criteria
The Academic Committee of the Doctoral Program (CAPD, in Spanish) is the body in charge of determining access procedures and admission criteria. In any case, these criteria are in line with current national legislation and with the regulations governing doctoral studies at the University of Córdoba.
Via the following link you can find the modalities of access to the doctorate studies, as well as the processes, documentation and deadlines for admission
The Academic Committee of the Social and Legal Sciences Doctoral Programme may proceed with the conditional admission of a candidate, without him/her being able to enrol for the academic tutelage (tutela académica) of their doctoral studies. The reasons that can give rise to a conditional admission are:
- The completion of complementary training is pending. When, in consideration of the candidate's aptitudes and qualifications it is deemed appropriate for him to complete, prior to joining the Doctoral Programme, the legally determined supplementary training.
- The presentation of documentation accrediting compliance with administrative requirements. When the applicant meets the admission requirements but has not yet formalized certain documentation or completed other administrative requirements (the legalization of foreign documents, the translation of documents, etc.).
If the requirements are not met before the end of the second enrolment period for academic tutelage of doctoral studies, admission will be cancelled for all purposes.
Entry profile and complementary training
People with ethical concerns who address social problems through broad and global training, specializing in legal, educational and psychological phenomena, seeking interdependence and to connect different sciences through an integrative vision.
People interested in and committed to developing competences for research (in data analysis, oral and written communication, teamwork), with the capacity for reflection and the integration of knowledge (the desire to delve into problems and not remain on the surface), intellectual rigor (in the analysis of documentation, the exposition of problems, and decision-making to choose methods that allow them to respond to their hypotheses); with a capacity for effort, motivation and persistence to overcome the adversities of research.
In summary, the profile of the student interested in the DP will be that of a person with a high capacity for criticism, including self-criticism, allowing them to advance in the development of knowledge and applications with a clear social component.
RECOMMENDED LANGUAGE LEVEL FOR ACCESS TO THE DOCTORAL PROGRAMME
THE STUDENT'S ABILITY TO COMMUNICATE EFFECTIVELY IN ENGLISH WITH THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC COMMUNITY, USING TECHNICAL LANGUAGE TYPICAL OF THEIR FIELD OF KNOWLEDGE, WILL BE AN ASSET. In general, it would be advisable for the student to have a B2 level accredited in a second language, which is most often English, but could be another one. This competence will make it easier for the student to access more documentation and participate in scientific stays and congresses through which to disseminate his or her results.
Thus, to promote the internationalization of the DP and students' mobility, an effort will be made for some training activities to be offered in another language. Along the same lines, in order to obtain an International Doctoral Thesis, in addition to the requirement to go abroad for a period of more than three months, the student must write and present their Doctoral Thesis in another language (accepting Doctoral Theses written completely in another language, with a brief summary in Spanish)
Taking into account the lack of economic resources in recent years to invite international researchers as professors in the PhD Program, we propose the following activity to promote knowledge of languages: coinciding with international thesis defences, OPTIONAL RESEARCH SEMINARS will be organized IN ANOTHER LANGUAGE with the Foreign Researcher participating as a member of the committee. In this way we aim to optimize human resources in order to encourage the learning of English as an internationally recognized language
There are a series of research-oriented Master's degrees that provide direct access to this Doctoral Programme, these being the following:
- Master's in Foreign Trade and the Internationalization of Companies
- Master's in the Culture of Peace. Conflicts, Education and Human Rights.
- Master's in Environmental Education
- Master's in Educational Specialization: Games, Toys, Second Languages
- Master's in Inclusive Education
- Master's in Legal Consulting for Companies
- Master's in Psychology Applied to Education and Social Welfare
- Master’s in General Health Psychology (at least the following additional requirements must be met: Final Master's Thesis of a research-oriented nature, and have passed the subjects: "Scientific and Professional Foundations of Health Psychology" and "Research Designs in Psychology and Health".)
Students who have completed research-oriented Master's degrees other than those that give access to this Doctoral Programme will have to present the complete documentation on their training when requesting admission so that the Academic Committee and the CAPD can decide whether or not it will be necessary for the student to complete Complementary Training prior to admission to the doctorate or during the first year of it.
Once the application for admission to the Doctoral Programme has been received, and after analysis of the mandatory regulatory requirements, the applicant's prior training, curricular background, motivation, and Doctoral Thesis Proposal, the Academic Committee may establish a complementary training proposal based fundamentally on the courses offered in the context of the official Master's programmes of the University of Córdoba for those candidates who need it. This proposal will be attached to the decision regarding admission to the Programme that the candidates receive.
These training supplements will be considered doctorate-level training for the purposes of public prices and the granting of scholarships and study funding, and their completion will not count with reference to the time limit on doctoral theses indicated in the current Regulations.
The University of Cordoba allows students to request the recognition of credits for having carried out research-related activities. For this purpose, there is an approved scale (see scale) and an application form for recognition (see form).
Background
This doctoral programme arose with a clear interdepartmental approach in the sphere of the Social and Legal Sciences, founded for the purpose of training new PhDs, prioritizing interdisciplinarity and spanning different areas of Law, Education and Psychology. Thus, the idea underlying this programme is the need to approach research - whether on norms, society or individual or collective behaviour – based on a comprehensive (MACRO) vision informed by the social and legal sciences, with a view to conducting research enriched by an inclusive perspective, whether it is with a legal, economic, educational or psychological focus (MESO vision of each research line), giving rise to thesis projects supervised by a "tutor" from each research team (MICRO vision).
Information on the Doctoral Programme may be obtained through this website, which features information on its name, objectives, capabilities to be acquired, degrees/qualifications for access, research lines and teams , coordinating bodies, number of places offered, admission and selection criteria, complementary training, training activities, thesis requirements, evaluation procedures, specific agreements and quality assurance procedures and indicators. .
In addition, the UCO's general website contains information on the services for university students that can help doctoral students incorporate and adjust to the university and the city.
In addition, the University of Córdoba's Doctoral School, or, when applicable, those responsible for the Programme, hold an annual welcome and orientation session for all doctoral students once the enrollment period for academic tutelage ends. In it, the basic rules of the Doctorate are explained and doctoral students are oriented regarding the procedures to follow, the people responsible for each of them, the most important deadlines, use of both the doctoral website and the intranet, etc., with the aim of facilitating their incorporation into the Doctorate Programme and providing them with knowledge of the rules and procedures governing it.
Orientation and information actions are also offered to students, such as:
- UCO Post-graduate Fairs
- Workshops for the presentation of university Master's degrees at UCO centers
- Participation in networks to disseminate the doctoral offerings in the international arena: Fundación Carolina, the Ibero-American Postgraduate University Association (AUIP)
- Specific programs for information on doctoral studies in Ecuador, Italy, Greece, Israel and the Dominican Republic
- Information actions carried out by the UCO's International Relations Office
- Orientation of the teaching staff participating in UCO Master's programmes
Assignment of thesis tutor and advisor
To contact the representatives of the research lines/teams and find a possible Doctoral Thesis Tutor and Advisor, a requirement to apply for admission to this Doctoral Programme, in the Líneas y RRHH section you can find the faculty who currently comprise the central nucleus of the Doctoral Programme, and their e-mail addresses.
The rules and regulations governing tutors and advisors, and their roles, can be found at the following link: Regulations
Org. and Planning
Organization and Planning
Activities
Social and Legal Sciences Training
Training activities:
- Scientific Congress of Researchers in Training (COMPULSORY, AS OF THE SECOND YEAR)
- Training workshop of Doctorate studies at the University of Córdoba (OPTIONAL)
- Transversal research training: Experiment design and the principles of data analysis (OPTIONAL)
- Transversal research training: Scientific communication and dissemination (OPTIONAL)
- Transversal research training: Research Methodology in the Social and Economic Sciences (OPTIONAL)
- Transversal research training: Scientific dissemination and knowledge transfer in the human, economic and social sciences (OPTIONAL)
- Transversal research training: bibliographical searches and analysis of the quality of scientific production (OPTIONAL)
- Transversal research training: Academic and Scientific Writing (OPTIONAL)
- Transversal research training: Ethics Applied to Science and Professional Life (OPTIONAL)
- Research Management: Protecting your research results
- Research Management: Drafting competitive research projects
- Research Management: Conveying Science to Society (OPTIONAL)
- Innovation management (OPTIONAL)
- Advanced information management tools (OPTIONAL)
- The Social Responsibility of Science and Technology.(OPTIONAL)
- Transversal research training. Theory, Methodology and the Evaluation of Scientific Research (OPTIONAL)
- Transversal training in research. Scientific writing and presentations in English (OPTIONAL)
- Transversal research training: Technology transfer, the protection of research results, and the creation of technology-based companies (OPTIONAL)
Apart from those set out in the Training Plan and those offered by the IDEP, this Doctoral Programme recommends the following
- Violence against Women and Girls (UN Women)
- How to turn an idea into a thesis. A practical approach to research through the study of migrations.
- The writing and evaluation of legal articles in high-impact journals
- The illustrated research process: a transdisciplinary approach
- A doctoral thesis without transfer? Concept, planning and action through a study on the narratives of migrant women
- How to publish in high impact journals?
- Introduction to the management of statistical software R for data analysis
This section will be updated with the new training proposals.
Form for the presentation of the training plan
Competences
Basic competences
- CB11 - Systematic understanding of a field of study and mastery of the research skills and methods related to it.
- CB12 - The ability to conceive, design or create, implement and adopt a substantial research or creation process.
- CB13 - The ability to contribute to expanding frontiers of knowledge through original research.
- CB14 - The ability to perform analysis that is critical and evaluates and synthesizes new and complex ideas.
- CB15 - The ability to communicate with the academic and scientific community, and society in general, about their fields of knowledge in the modes and languages commonly used by the international scientific community.
- CB16 - The ability to promote, in academic and professional contexts, scientific, technological, social, artistic and cultural advancement within a knowledge-based society.
Personal skills and abilities
- CA01 - Managing in contexts in which there is little specific information.
- CA02 - Ascertaining the key questions that must be answered to solve a complex problem.
- CA03 - Designing, creating, developing and undertaking innovative and novel projects in their field of knowledge.
- CA-04 - Working both on a team and independently in an international or multidisciplinary context.
- CA05 - Integrating knowledge, dealing with complexity and making judgments with limited information.
- CA06 - Intellectual criticism and the defence of solutions.
Other competences
- CO01 - Understanding the relevant problems on the frontier of knowledge in the Social and Legal Sciences research field in which the doctoral thesis is carried out
- CO02 - Knowing how to formulate original hypotheses that contribute significantly to the advancement of the social and legal sciences
- CO03 - Being familiar with and knowing how to select the design and data analysis techniques most apt for the field of research in any of the four research lines selected and that converge in this Social and Legal Sciences Doctoral Programme.
Control and Monitoring
Control and Monitoring
The monitoring of doctoral students' progress is carried out both continuously (through the "activities notebook") and through activities scheduled annually (annual follow-up).
For continuous monitoring, the University of Córdoba features a computer application (SIGMA) available to doctoral students in which all mandatory and optional activities forming part of the comprehensive training of doctoral students will be recorded. When registering one's research plan, and, after this point, in the annual follow-up, doctoral students must present to the Academic Committee a proposal of the activities and the objectives of the work to be carried out in that year, which must be approved by one's thesis advisor and tutor, if applicable. If they are not activities already established as mandatory by the programme, their workload and the procedure that will be used for their evaluation must be stipulated.
Each time the doctoral student completes one of these activities, they must record it on the aforementioned application, and their tutor or advisor is to validate it and accept it as a training activity for the doctoral student. Annually, doctoral students will send the Institute of Postgraduate Studies the supporting documentation on the activities carried out.
In order for doctoral students to present their progress on their research plans, especially in relation to the methodology and the most significant advances and results achieved, the programme’s Academic Committee will appoint one or more Monitoring Committees annually, comprised of three PhDs, one of whom must be from outside the programme, and the other two heads of research teams attached to the programme. If the necessary financial means are available, an international expert will be appointed as a doctor external to the doctoral programme. Likewise, the document of activities carried out and the reports that the thesis tutor/advisor must issue for this purpose will be presented.
The Monitoring Committee must issue an individual report with an assessment of the work carried out and the student's degree of progress relative to the previous year. This assessment will take into account the student's degree of fulfilment, the evaluations obtained on the training activities, as well as the aforementioned reports. A positive evaluation will be an essential requirement to continue in the programme. In the event of a negative evaluation, which will be duly reasoned, the doctoral student will undergo a second evaluation within six months, for which purpose a new research plan will be drawn up. A second negative evaluation will result in permanent dismissal from the programme.
Annually, the Doctoral Programme's Academic Committee will send to the Institute of Postgraduate Studies, on the date established by the Masters and Doctoral Committee, the results of the follow-up. If during the academic year there are significant modifications to the work plan presented, these must be communicated by the doctoral student, with the approval of their advisor, to the Academic Committee, which will announce a decision in this regard within 20 days.El seguimiento del doctorando se realiza tanto de forma continua (a través del cuaderno de actividades) como a través de actividades programadas anualmente (seguimiento anual).
Research Plans
Doctoral students will present to the Academic Committee of the Social and Legal Sciences Doctoral Programme, by the deadlines determined by the Masters and Doctorate Commission, and within the first academic year of their enrolment in the Doctoral Program, a research plan endorsed by the person responsible for serving as an advisor on the thesis and/or by the person who is serving as a "tutor" on it. Students have a tool available to present the research plan, accessible at the following link. The Academic Committee of the Social and Legal Sciences Doctoral Programme will decide on the admission of said plan and the suitability of the advisor. If the project is not accepted, the Academic Committee will determine the procedure by which the research plan can be presented again.
In the event that the research plan is not submitted by the established deadlines, the doctoral student will be dropped from the Programme.
The research plan will include a working hypothesis, the objectives to be achieved, the methodology and means to be used, as well as the timeline to complete it. This plan can be improved and detailed throughout one's stay in the Programme, and must be endorsed by the person who is serving as one's thesis tutor and/or advisor.
Presentation and reading of thesis
The presentation and reading of the thesis will be carried out according to what is set down in the regulations governing doctoral studies at the UCO, following the procedure that can be found via the following link.
Internationalization
The University of Córdoba offers different forms of support promoting the internationalization of the doctorate, mainly in the form of calls for international stays to obtain the "International Mention" distinction and the completion of theses under "co-tutelages," with one of the student's tutors being at a foreign university. These calls can be viewed in the Doctoral Calls/Resolutions.
In addition, the Doctoral Programme in the Social and Legal Sciences collaborates with foreign institutions, which can be found in the corresponding section.
Lines y Resources
Research and Human Resources Lines/Teams
- Scientific and Social Training
- Technological and Digital Education
- Education
- Psychology Applied to Education and Development
- Psychosocial, Clinical and Applied Psychology Research
- Research into Personality, Evaluation, Psychological Treatment and Health
- New Trends in Administrative, Financial and Tax Law, and the European Perspective
- Challenges and Trends in Commercial Law in the 21st century
- Current Issues in Private Civil and International Law
- Current Legal Trends
- New Research Trends in Economics and Business
Mechanisms for calculating the work of thesis "tutoring" and advisorship
These mechanisms are established in Art. 22.9 of the Regulations governing doctoral studies and in Art. 8 of they Regulation for the recognition of teaching, research and faculty management activities
Resources
Infrastructure, Services and Resource Provisioning
The quality of the Programme's training is backed by the merits of a large number of researchers. The University of Córdoba has made a significant effort in this regard, managing to attract a significant number of doctoral students, mainly through the signing of agreements with Ecuadorian and Italian universities and institutions. This valuable initiative has flourished thanks to the ever-greater research qualifications of the professors in the Social and Legal areas of the University of Córdoba. The number of 127 researchers, of which 73 are full professors (29 catedráticos and 44 profesores titulares), and 54 associate professors, with a total of 165 six-year research terms (sexenios), the 18 national and European research projects currently underway, and the high impact index of many of the publications of these researchers, speak to the quality of the Programme and render viable approval of the modification presented to augment the new number of slots in the next class to 90.
Students in the Social and Legal Sciences Doctoral Programme conduct their research on the Campus of the University of Córdoba, which has the material resources and services necessary for them to do their work properly.
More information on the research teams' material resources can be found on their respective web pages.
Doctoral students have access to the different resources available to the Departments, such as the library of each department, and conventional and interactive classrooms, the latter equipped with computers, digital whiteboards, Wi-Fi connections, the UCO website and the virtual teaching platform, etc
The Rabanales Campus features the Central Research Support Service (SCAI), whose resources can be consulted on its own website
The Office for the Transfer of Research Results (OTRI) supports doctoral students/doctoral programs with the following processes:
- Information on University-Company relations and the possibility of incorporating doctoral students into the productive and business fabric.
- Information on the protection and valorisation of results.
- Promotion of the entrepreneurial spirit and support for the creation of Technology-Based Companies.
- Compilation and publication of the UCO's main transfer results of an innovative nature. The divulgation of transfer activities.
- Participation in training in official Master's programmes and specialization courses/conferences/workshops.
Doctoral students have access to the UCO's different libraries, although, due to its proximity to the laboratories where they carry out their research, the Biblioteca Universitaria Maimónidess library, on the Rabanales campus, is the one most accessible to them. All the resources it offers can be viewed on its website.
Doctoral students also have access to the different sports facilities available at the UCO. It offers numerous athletic services for everyone, both the university community and anyone who wants to practice sports. University Sports at the University of Córdoba represents a firm commitment to the promotion of exercise and healthy lifestyles in the university community, as well as promoting the university in society through the organization of sporting events. All the resources it offers can be viewed at: ucodeporte/instalaciones/
In the event of any problems, the Technical Unit carries out quick assistance interventions to define malfunctions, possible improvements, and to answer questions raised, to proceed later with their execution. Like the other services mentioned, its functions and services can be viewed on its website web.
Waste generated in research done by doctoral student is handled by the Environmental Prevention and Protection Service whose basic objective is the promotion and coordination of activities aimed at protecting workers' safety and health, defending the environment, and the preservation of the University's natural resources.
The Rabanales Campus has other services such as bank offices, ATMs, labour information offices, copy services, cafeterias, a photography classroom, and university dorm, among others
All the infrastructure at the Rabanales Campus (classrooms, laboratories, library, bars, services, etc.) is adapted for accessibility by people with disabilities.
Doctoral students also have the support of the Student Information Office and the International Relations Office available to them.
The infrastructure, provisioning of resources and common services available at the University of Córdoba can be specifically viewed via the following link.
In relation to external and internal resources that may finance attendance at congresses and seminars, the acquisition of international or industrial" mentions", carrying out theses under joint tutelage regimes, or completing any other training activities that result in obtaining research competencies and capacities, doctoral students have different routes, which are listed in the following section.
Finally, many research teams have agreements with different institutions and companies to access funds to finance their research and to allow doctoral students to engage in activities aimed at enhancing their training as researchers.
Quality
Quality Assurance System
- Minutes of ordinary session on March 23, 2020
- Minutes of ordinary session on May 14, 2020
- Minutes of ordinary session on October 5, 2020
- Minutes of ordinary session on December 3, 2020
- Minutes of ordinary session on Febrery 18, 2021
- Minutes of ordinary session on September 17, 2021
- Minutes of ordinary session on November 12, 2021
- Minutes of ordinary session on January 14, 2022
- Minutes of ordinary session on February 18, 2022
- Minutes of ordinary session on December 16, 2022
- Minutes of ordinary session on February 08,2023
- Minutes of ordinary session on October 30, 2023
Frequent Questions
Where can I apply for admission to the Legal and Social Sciences Doctoral Programme?
You must do so at the University of Córdoba, through its website: http://www.uco.es/idep/doctorado
When should I apply for admission to the Doctoral Programme?
By the deadlines set by the Doctoral School; normally, between September and October, and, in some cases, in January-February. Regardless of the enrolment deadline, it is valid until the following September or October.
What are the basic requirements for access to the Doctoral Programme?
You must have completed an official research-oriented Master's degree related to the Programme's research lines.
Can I get into the Programme if I have not completed an official research-oriented Master's?
If you have completed a different type of Master's degree, you may be able to get into the Programme if you complete complementary training.
What complementary training should I complete if I do not have a research-oriented Master's degree?
The number of credits varies depending on the university where one does the complementary training. In general terms, you need to earn official research-oriented Master's degree credits, including credits for methodological subjects, content credits and a Final Master’s Thesis (TFM) in accordance with the research line you have chosen.
Who is responsible for the decision to approve or deny my application for admission to the Programme?
After submitting your application to the University's Doctoral School, the body responsible for student admission is the Programme's Academic Committee (CAPD). After your application has been approved by the CAPD, you can proceed to enrol according to the procedures established by the Doctoral School.
Must I have a thesis advisor when applying for admission to the Programme?
Not necessarily, though you must have a "tutor", who may or may not be your thesis advisor as well.
For my thesis advisor, I would like to work with someone who is not on the Doctoral Programme's list. Would that be possible?
Yes, but he or she will not be able to advise you alone: you must have a professor from the Programme co-advise you on your thesis.
What is co-tutelage? (co-tutela) Is it the same as co-advisorship? (co-dirección)
Not exactly, since co-tutelage (co-tutela) entails that one's advisor belongs to an academic institution outside the programme. Co-tutelage leads to the awarding of a doctorate from both institutions, and normally means that the doctoral student will divide the years of their training stage between two academic institutions (at least 6 months, continuous or in two periods, at each of the two Universities).
How do I apply for co-tutelege (co-tutela)?
The approval of the co-tutelage depends on each doctoral school and entails the signing of a specific agreement between the two universities involved. You must contact the Doctoral School to initiate the relevant procedures.
How long do I have to complete my doctoral thesis?
It depends on the plan you choose. If you enrol full time, it is 3-5 years; part time, 5-8 years.
Is it necessary to present my Doctoral Thesis Project or Research Plan when applying for admission to the programme?
No. You must submit your research plan at the end of the first year.
What is a Research Plan?
It is a report that you must file based on the form made available to you. It is very important that you complete it thoroughly, detailing all its points, because you will need to produce annual follow-up reports based on them, accounting for their realisation.
What are the points that I must include in my Research Plan?
A hypothesis, with a brief description of the object or corpus of the work, and what you intend to demonstrate in it; its background, indicating the lines of work to which it is related and the research ir draws on; its objectives, or research questions, expressed in a very concrete and verifiable way (it is recommended that they be limited to three or four. To "study" or "analyze" should not be included as objectives, because these are procedures); its methodology, with some prominent publication on the advisor's CV and the critical or theoretical current of which it forms part; and a bibliography.
Apart from the Research Plan, is there anything else that I should do at the end of the first year?
You must also present the Doctoral Commitment, signed, in accordance with the form of the Doctoral School and the Training Plan.
What is the Training Plan?
The Training Plan consists of participating in a series of academic activities that bolster your training as a researcher. It must include participation in two methodological workshops, aimed at the acquisition of generic instrumental skills; a course or seminar on content directly related to the subject of your thesis; two talks at scientific congresses or meetings; an article in a scientific journal; and an international stay or experience. These activities are the minimum required, and must be indicated on the Training Plan form in the years when the student plans to complete them.
Is the Training Plan the same for all students in the programme?
No, because each plan is designed in accordance with one’s Research Plan. However, some activities are standard, such as the Doctoral Workshops (jornadas), which are offered each year at each location, and are suitable for all doctoral students in the Programme.
How do I draw up my Training Plan?
You must prepare your Training Plan with the help of your advisor, since it will be specific and tailored to your methodological and scientific preparation and the development of your skills as a PhD.
How can I choose the activities for my Training Plan?
On the Doctoral Programme's website you will find all the information on the available activities approved by the CAPD each year. These activities are held at the different locations and are organized by different research groups. You can also choose other activities organized by other academic bodies, as long as they meet the requisites established for recognition.
In order for an activity organized by another entity to be recognized, what should I do?
You must request recognition of the activity by the CAPD. In this application, you must describe the activity in detail (contents, faculty and duration), along with a report endorsed by your director vouching for the activity's appropriateness and relevance to your thesis. This recognition may be requested before or after the activity is completed.
Can I request recognition of activities done before enrolling in the Doctoral Programme?
If you hail from a different Doctoral Programme, or one subject to pre-2011 rules, you can ask the CAPD to validate courses approved and recognize activities completed.
Does the Doctoral Program offer all the activities that I must do to complete my Training Plan?
Not necessarily. You may have to (or it may behove you to) turn to entities outside the Programme for at least three training elements: publication in a scientific journal, the presentation of at least one talk at a conference, and an international experience.
What happens after the first year? Is there follow-up on my Training Plan and my Research Plan?
Yes. In the second and following years you must present a report on your fulfilment of your Research and Training Plans, in which you will indicate, in detail, the degree to which you have realised them, as set forth in the documents presented in the first year; or, where necessary, the reasons that have impeded you from completing them in full in the year in question, as well as your forecasts for progress in the upcoming years.
To whom should I send the report on my progress on the Training and Research Plans?
Each Doctoral School determines the form of presentation and the functioning of the Committee in charge of monitoring and evaluating Training and Research Plans. In any case, you must include (1) the doctoral student's report; (2) advisor's report and (3) supporting documentation of the activities carried out.
What happens if I don't follow through on the plan described?
Each Doctoral School has two submission/review periods (convocatorias) per year. If you opt for the first, and do not receive a favourable report, you can try again in the second. If you receive a negative response the second time, you will be excluded from the Programme. In the event of problems that justify a failure to realise the plan, you can request an extension prior to the second submission/review period.
What relationship exists between the fulfilment of the Training Plan and the presentation of the doctoral thesis?
You will not be able to present your doctoral thesis if you have not complied with the requisites explicitly set forth in your Training Plan.
Is the Training Plan different if I want to apply for the "International Mention" distinction?
Yes, because in that case you must complete a stay of at least three months at a research centre outside of Spain.
Should I opt for the "International Mention" distinction?
Yes. It bolsters the value of your thesis, because the contribution made by your research will be endorsed by experts from other countries.
In addition to a stay at a research centre abroad, are there other requirements to obtain the "International Mention?"
Yes. Before defending your thesis, in addition to justifying your stay, you must provide favourable reports from at least two specialists at foreign institutions. In addition, the Committee must include a member of a non-Spanish scientific institution. You must also complete - partially or fully - the oral defence, as well as the writing of the thesis, in a foreign language.
I am enrolled in the Doctoral Program part time because I am working. How can I do a three-month stay at a research centre abroad?
In the case of students enrolled part time, the stay can be done in one-month periods, provided that they add up to three months.
- Home
- Access
- Org. and Planning
- Course and Activities
- Research Lines and Teams
- Infrastructure
- Quality
- Regulations
- Results
Home
Program Identification
Presentation The PhD in Biomedicine at the University of Córdoba is a high-quality training course, with a multidisciplinary scope and orientated towards professional work and research. It is aimed primarily at graduates in Medicine, Biology, Biochemistry, Biotechnology, Chemistry, Veterinary Medicine, Nursing and any other degrees related to Experimental and Health Sciences, and has the following objectives:
This Doctoral Program is supported by the Maimonides Institute for Biomedical Research of Córdoba (IMIBIC) whose mission is "To develop and foster a multidisciplinary scientific environment in Biomedicine where research projects are carried out, integrating core groups with others whose objectives aim at translational research". IMIBIC has national accreditation from the Carlos III Health Institute as a Health Research Institute. Coordinating BodiesCoordinatorRaúl Miguel Luque Huertas (Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.)Departament Cell Biology,Physiology and Inmunology. University of Córdoba Academic Committee of the Doctoral Program
Quality Assurance Unit
Collaboration AgreementsCollaboration Agreements
Maimonides Institute for Biomedical Research of Córdoba (IMIBIC) Reina Sofía University Hospital of Córdoba (HURS)
Collaboration agreements with national and foreign research centres are common, and mostly occur in specific lines of research and for stays for doctoral students of both sexes to obtain theses with an International Mention.
22-MAR-2018 University of Cali (Colombia) Ibero-American Postgraduate University Association Specific collaboration to implement a training program for doctors in the field of biosciences, biomedicine and food sciences Agreement JAN 16, 2017 University of Rotterdam (Netherlands) JOINT TUTORING OF THESIS agreement
|
Title DataACADEMIC LEVEL ISCED AREAS UNIVERSITY CENTER AVAILABILITY LANGUAGES VERIFICATION MEMORY COORDINATION |
Access
Access and Admissión
Availability
COURSE | AVAILABILITY | NEW ENROLLMENT | TOTAL ENROLLMENTS |
---|---|---|---|
2019/2020 | 50 | 57 | 225 |
2020/2021 | 50 | 42 | 242 |
2021/2022 | 50 | 68 | 253 |
2022/2023 | 50 | 71 | 268 |
2023/2024 | 50 | 65 | 298 |
Access and Admissión
Access and Admission
On the general IDEP-Doctorate website, in the section entitled ‘Acceso’ (‘Access’), can be found the Modalidades de Acceso a los estudios de Doctorado / Ways of Accessing the PhD course, together with the Procesos, documentación y Plazos para la admisión / Processes, Documentation and Deadlines for Admission.
To contact those responsible for each research line/team and look for a possible PhD Thesis Tutor, which is an essential requirement to apply for admission to this PhD Program, please refer to list of teaching staff below, and the research lines/teams which currently make up the main body of the Doctorate Program, as well as the emails of the line/team managers. The e-mails of other teachers can be found using the search engine “BUSCAR PERSONAS” / "SEARCH PEOPLE" on the UCO website home page.
A number of research Master's degrees can also give direct access to this PhD Program, as follows:
- Master’s Degree in Translational Biomedical Research
- Master’s Degree in Biotechnology
- Master’s Degree in Human Nutrition
Students who have completed other research master's degrees than those listed which give direct access to this PhD Program are required to present full documentation of the course when requesting Admission. The PhD Program Academic Committee (CAPD) will then decide on whether the applicant must carry out Additional Training, which can either be completed prior to admission to the PhD or during the first year of the PhD.
Additional Training
The general IDEP-Doctorate website, in the Access section, shows information about the Complementos de Formación / Additional Training which the CAPD may require applicants for the PhD Program to carry out, depending on their previous training. The CAPD will decide, in each case, on the Additional Training which each PhD student must carry out.
Rules of Permanence
Rules of permanence
The rules of permanence in this Doctorate Program are regulated by Royal Decree 99/2011 and in particular, by the Regulations for Doctoral Studies, which are approved by the Governing Council. Both documents can be found in the Impresos, normativa y certificaciones / Forms, Regulations and Certificates section of the IDEP-Doctorate website. The key points are summarized in the section Régimen de permanencia / Rules of Permanence on the same website.
information on type
Information on type
The PhD in Biomedicine at the University of Córdoba is a high quality, multidisciplinary training course, oriented towards professional work and research.
This Doctoral Program is supported by the Maimonides Institute for Biomedical Research of Córdoba (IMIBIC) whose mission is "To develop and foster a multidisciplinary scientific environment in Biomedicine where research projects are carried out, integrating core groups with others whose objectives aim at translational research". IMIBIC has national accreditation from the Carlos III Health Institute as a Health Research Institute.
Org. and Planning
Organization and Planning
Competences
Click on the following link for the Competences of the Doctorate Program in Biomedicine.
Thesis
Thesis - supervision and presentation
The PhD studies leading to the defence of a Doctoral Thesis and obtaining a Doctorate Degree at the University of Córdoba are supervised on a regular basis by the Tutors and Directors of each doctoral student, and are evaluated annually by the Doctoral Program Academic Committees, as shown on the general IDEP-Doctorate website (Section: Evaluación Anual / Annual Evaluation). If a doctoral student does not meet the requirements of this evaluation, for which they are given two opportunities, they will be obliged to permanently withdraw from the PhD program.
In the general IDEP-Doctorate website (Section: Tesis Doctoral / Doctoral Thesis), full information can be found about presenting the thesis, general requirements, types of theses, who makes up the panel of judges, documentation required, defence, etc.
In addition to these sections, the PhD Program has approved additional requirements for some types of theses. In all cases, the basic requirement is that at least one of the scientific contributions derived from the thesis has been published in an international journal with an impact index included in the Journal Citation Reports. The PhD student must appear as first author of the publication, or second if the first author is the director of the thesis. (See document in section: Reglamento / Regulations, right-hand column)
Tutors, direction and co-supervision of thesis
In order to carry out their PhD studies at the UCO, PhD students must have a tutor and at least one Director (this may be the same person as the tutor, if they belong to the UCO and student and tutor so wish). In some cases, students may request that the CAPD approve two professors or, exceptionally, up to three, as joint directors of one thesis. Full information about this choice can be found on the general IDEP-Doctorate website (Section: Dirección de Tesis Doctoral / Management of PhD Thesis).
The same page shows a list of the research lines/teams which currently form the PhD Program; the line/team managers and researchers who make up the teams are alsoLa presentación y lectura de la tesis se realizará según los establecido en la normativa que regula los estudios de doctorado de la UCO, siguiendo el procedimiento que puede encontrarse en el siguiente enlace.
Course and Activities
Activities
Follow the link for the PhD Program Training Plan: Biomedicine Training Plan
See also the PhD Program Guide:
Recommended new activities:
Alternative training plan to the compulsory activity: Seminar Cycle at the Maimonides Institute for Biomedical Research of Córdoba (IMIBIC)
Part-time students or those who, for justified reasons (which must be presented to and validated by the Academic Commission (CAPD)), are unable to attend seminars on a regular basis are required to carry out an annual alternative program consisting of activities linked to the cycle of Online Seminars hosted on the Moodle Platform (moodle.uco.es/ctp3) entitled “Training Plan-Biomedicine PhD Program”.
Acceptance for this alternative plan for PhD students in Biomedicine is subject to the following CONDITIONS:
- Students must make a formal request to the Academic Commission (CAPD), when they initially present their Training Plan (see official format), stating whether they opt for face-to-face seminars at IMIBIC or online seminars via the Moodle Platform.
- All requests for the online option must be accompanied by documentary evidence of the impossibility of attending face-to-face seminars at IMIBIC.
- Students must enrol on the "Training Plan-Biomedicine PhD Program" course on the Moodle Platform.
- Students are obliged to watch 80% of the videos hosted on the Moodle Platform.
- Evaluation is via written activities, which are completed individually, for each online seminar.
- The evaluation activities consist of multiple-choice questions or other exercises related to the seminar content.
- Students are awarded a grade (Pass or Fail) for each online evaluation and the evaluation criteria are defined in each case.
- Evaluation of each student’s completion of the training will be carried out by the Academic Commission (CAPD) at the annual evaluation session.
- Students cannot obtain an annual ‘Pass’ grade for the alternative online training unless they achieve at least 80% of pass grades in the evaluations during the Academic Year.
Training Plan PhD in Biomedicine
Research Lines and Teams
Research Lines and Teams
- Translational research in infectious diseases
- Occupational Medicine, Occupational Epidemiology and Sustainability
- Hormones and cancer
- Energy balance, puberty and reproductive function
- Biomembranes, antioxidants and oxidative stress
- Obesity, metabolism, cancer and radiogenomics
- Immunology, cancer and cell therapy
- Chronic inflammatory and systemic autoimmune diseases
- Multidisciplinary research team in primary and community care, and in comprehensive care
- Nutritional biomodulation and precision medicine
- Neuroplasticity and oxidative stress
- New Cancer Therapies: Precision Oncology
- Interventional Cardiology
- Digestive and liver diseases
- Experimental medicine. Legal Medicine and Pediatrics
- Mechanisms and molecular bases of kidney disease
Quality
Follow up:
Final report for Accreditation Renewal of the PhD Program in Biomedicine by the University of Córdoba. June 28, 2019
Accreditation Renewal Self-report (2018-2019 Call)
Graduate Survey. PD Biomedicine job placements. 2018
Department satisfaction surveys 2017-2018
Improvement Plan 2016/2017
Monitoring report by the Directorate of Evaluation and Accreditation (DEVA) 2017
Doctorate Program (PhD) Self-report 2015/2016
Annexes to Self-report 2015/2016
DEVA 2016 monitoring report
DEVA 2015 monitoring report
Improvement Plan 2015/2016
PhD Self-report 2013/2014 and 2014/2015
Director Surveys 2013/2015
Strengths-Weaknesses of PhD. Surveys 2013/2015
PhD student satisfaction surveys 2013/2015
PhD student mobility surveys 2013/2015
Results
- Results
-
Projects/patents:
Inicio
Identificación del Programa
PresentaciónEl programa de doctorado surge con la intención de dar respuesta a una demanda latente desde largo tiempo en la Universidad de Córdoba. No existe un Programa de Doctorado de Sociología en ninguna universidad andaluza. Por lo que esta oferta puede representar en síntesis una buena oportunidad para la Universidad de Córdoba y para el conjunto de los y las estudiantes de doctorado en Andalucía. El Programa de Doctorado en Sociología, Ciencias Políticas y Antropología quiere cuidar de manera especial la labor de dirección de tesis doctorales en el ámbito de sus líneas de investigación. Además, se articula en torno a una Línea de investigación y un Equipo de Investigación, formado por el profesorado de las áreas de Sociología y Antropología del Departamento de Ciencias Sociales, Filosofía, Geografía, Traducción e Interpretación, de la Universidad de Córdoba. Y, a su vez, un amplio equipo de investigadores-as del Instituto de Estudios Sociales Avanzados (IESA) del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). Órganos de CoordinaciónCoordinador/a
Comisión Académica del Programa de Doctorado
Unidad de Garantía de Calidad
Entidades colaboradorasSe mantienen colaboraciones con convenio:
Cotutelas
|
Datos del títuloNIVEL ACADÉMICO CÓDIGOS ISCED UNIVERSIDAD CENTRO PLAZAS IDIOMAS MEMORIA DE VERIFICACIÓN
|
Acceso
Acceso y Admisión
Plazas
Plazas de nuevo ingreso
El número y/o porcentaje de plazas de nuevo ingreso, según modalidad de tiempo completo y de tiempo parcial, se establece con la siguiente distribución:
Tiempo Completo: 3 (50%)
Tiempo Parcial: 3 (50%)
CURSO | PLAZAS | MATRÍCULAS NUEVO INGRESO | TOTAL MATRÍCULAS |
---|---|---|---|
2024/2025 | 6 | 6 | 6 |
Perfil, requisitos de admisión y complementos de formación
Requisitos de acceso y criterios de admisión
La Comisión Académica del Programa de Doctorado es el órgano encargado de establecer los procedimientos de acceso y criterios de admisión al mismo. En cualquier caso, dichos criterios están en consonancia con la legislación nacional vigente y con la normativa que regula los Estudios de Doctorado de la Universidad de Córdoba.
En el siguiente enlace se pueden encontrar las modalidades de acceso a los estudios de Doctorado, así como los procesos, documentación y plazos para la admisión.
La Comisión Académica del Programa de Doctorado de Sociología, Ciencias Políticas y Antropología podrá proceder a la admisión condicionada del candidato o candidata, sin que se pueda realizar la matrícula de tutela académica de estudios de Doctorado. Los motivos que pueden dar lugar a una admisión condicionada son:
- La superación de complementos de formación. Cuando en consideración a las aptitudes y titulaciones del candidato o candidata resulte procedente que supere con carácter previo a su incorporación al Programa deDoctorado, los complementos de formación que legalmente se determinen.
- La presentación de la documentación acreditativa de requisitos administrativos. Cuando la persona solicitante cumpla con los requisitos de admisión pero tenga pendiente la formalización de la documentación o de otros requisitos administrativos (legalización de documentos extranjeros, traducción de documentos, etc.).
En caso de no cumplir los requisitos antes de la finalización del segundo periodo de matriculación de tutela académica de estudios de Doctorado, la admisión será anulada a todos los efectos.
Perfil de ingreso y complementos de formación
Basándonos en las competencias a adquirir, en la denominación del título y en la línea de investigación ofertada, el Programa de Doctorado en Sociología, Ciencias Políticas y Antropología, va dirigido preferentemente a estudiantes
que dispongan de las siguientes titulaciones:
- Alumnado con titulaciones de grado/licenciatura en Sociología, Ciencias Políticas y de la Administración y Antropología, pero también otras titulaciones de grado/licenciatura, en especial, Trabajo Social, Educación Social, Relaciones Laborales, Gestión Cultural y Turismo.
- Asimismo, alumnado que haya cursado titulaciones de Máster relacionadas, en general, con ciencias sociales y educación, intervención social, políticas públicas, investigación social y perspectiva de género.
Tales titulaciones y formaciones son recomendables, si bien no son excluyentes. Esto significa que la Comisión Académica del Programa de Doctorado priorizará aquellas candidaturas que en la solicitud de admisión demuestren en
su formación previa haber realizado estudios como los mencionados.
A nivel actitudinal, el Programa de Doctorado está dirigido a personas interesadas en analizar los problemas socialesdesde una formación amplia y global de la especialización de los fenómenos sociológicos, políticos y antropológicos, buscando la interdependencia y la conexión de distintas ciencias desde una visión integradora. A su vez, personas con inquietud para desarrollar competencias para la investigación, con capacidad de reflexión e integración de conocimientos, con rigor intelectual; con capacidad de esfuerzo, motivación y persistencia para superar las adversidades propias de la investigación. En suma, el perfil de ingreso del estudiantado será el de alguien con capacidad crítica y esfuerzo analítico, que aspire a avanzar en el desarrollo de conocimientos y aplicaciones con un claro componente social, y cuyo propósito tenga claramente una vocación de transferencia del conocimiento y de la innovación social orientada al diseño de políticas públicas.
Una vez recibida la candidatura para ser admitido en el Programa de Doctorado y analizados los requisitos normativos de obligado cumplimiento, la formación previa, los antecedentes curriculares, la motivación del aspirante y la Propuesta de Trabajo de Tesis Doctoral, la Comisión Académica, podrá establecer una propuesta de formación complementaria basada fundamentalmente en el seguimiento de los cursos ofertados los másteres oficiales de la Universidad de Córdoba para aquellos candidatos que la necesiten. Esta propuesta será adjuntada a la resolución de admisión al Programa que reciban los candidatos.
Para el establecimiento de estos complementos de formación se tendrá en cuenta el baremo aprobado por las Comisión de Másteres y Doctorados de la Universidad de Córdoba ( http://www.uco.es/idep/doctorado/sites/default/files/archivos/documentos/impresos/).
Dado que el alumnado de nuevo ingreso en este programa de doctorado podría encontrarse en situaciones muy disimilares desde el punto de vista de la adquisición de formación específica orientada a la investigación social. Cuando los estudiantes no hayan adquirido dichas competencias en los títulos obtenidos, deberán cursar complementos formativos.
En el caso de aquellos/as estudiantes a quienes se les requiera la realización de Complementos de Formación, por las circunstancias indicadas anteriormente, la Comisión Académica del Programa de Doctorado podrá proponerle la
realización del Título Experto Universitario en Investigación (título propio de la Universidad de Córdoba) y, en particular, el Bloque II (Herramientas para la Investigación, 6 ECTS), el Bloque III (Proyecto de Investigación, 3 ECTS)
y Bloque IV (Resultados de Investigación y Evaluación Científica, 7 ECTS), que suman así 16 ECTS de enseñanza metodologica y formación en investigación, que organiza el Instituto de Estudios de Postgrado (Idep) de la Universidad de Córdoba
La información sobre oferta formativa académica, que estará sujeta a efectos de precios públicos y de concesión de becas y ayudas al estudio, es accesible a través del siguiente link de la Universidad de Córdoba:
https://www.uco.es/organizacion/calidad/innovacioneducativa/images/documentos/formacion_pdi_20_21/Ficha_Informativa_Curso_de_Experto_Universitario_en_Investigaci%C3%B3n.pdf
Alternativamente, los complementos formativos podrán adquirirse, en caso de que lo exijan los criterios señalados anteriormente, mediante la superación de 16 ECTS en asignaturas de Máster que tengan contenidos y competencias
en enseñanza metodológica y formación en investigación, a propuesta de la Comisión Académica o a propuesta del o la estudiante, siendo en este último caso, igualmente, necesario disponer de la autorización de la Comisión Académica.
Información previa
El conocimiento sobre el Programa de Doctorado se puede obtener a través de esta página web, que recoge información sobre su denominación, objetivos y competencias que se adquirirán, titulaciones de acceso, líneas y equipos de investigación vinculados, los órganos de coordinación, número de plazas ofertadas, criterios de admisión y selección, complementos de formación, actividades formativas, requisitos para la tesis, procedimientos de evaluación, convenios específicos y procedimientos e indicadores de la garantía de calidad.
En la Guía de Buenas Prácticas de Doctorado de la Universidad de Córdoba se incluye información de interés sobre los estudios de doctorado.
Y en la en la web general de la UCO se encuentran los servicios para universitarios que pueden facilitar la inserción de los doctorandos en la universidad y en la ciudad.
Por otra parte, la Escuela de Doctorado de la Universidad de Córdoba, o en su caso los responsables del Programa, realizan una sesión de acogida y bienvenida anual a todos los doctorandos una vez finalice el periodo de matrícula de tutela académica. En la misma se explican las normas básicas del Doctorado y se orienta a los doctorandos sobre los procedimientos a seguir, las personas responsables de cada uno de ellos, los plazos más relevantes, el manejo tanto de la web de doctorado como la de intranet, etc. con el objetivo de facilitar su inserción en el Programa de Doctorado y el conocimiento de las normas y procedimientos que lo regulan.
Matriculación
Los doctorandos admitidos en el programa se matricularán anualmente por el concepto de tutela académica del doctorado.
La matrícula se realizará en la unidad de gestión habilitada al efecto, con arreglo a los requisitos que se establezcan en las normas complementarias e instrucciones de admisión y matrícula que sean aprobadas por la Universidad para cada curso académico.
De otro lado, conviene resaltar las particularidades existentes en dos supuestos que, si bien no inciden directamente en las formas de acceso ni criterios de admisión, requieren de un tratamiento particularizado:
1.- Estudiantes con modalidad de régimen de dedicación a tiempo parcial. La normativa de doctorado de la Universidad de Córdoba contempla los estudios en esta modalidad, rigiéndose los criterios y modalidad de ingreso por los mismos parámetros a los alumnos/as de régimen de modalidad de dedicación a tiempo completo, si bien se tendrán en cuenta sus especiales particularidades. Como se ha señalado, el período de duración de sus estudios de doctorado podrá ampliarse.
2.- Estudiantes con necesidades educativas especiales derivadas de discapacidad. Los sistemas y procedimientos de selección y admisión incluirán las acciones pertinentes para favorecer, en el mayor grado posible, la igualdad en las condiciones de acceso y la integración en todos los aspectos. Para ello, se contará con los Servicios de Asesoramiento de la Universidad de Córdoba, que evaluarán la necesidad de posibles adaptaciones curriculares, itinerarios o estudios alternativos.
Asignación de tutor/a y director/a de tesis
Para contactar con los representantes de las líneas/equipos de investigación y buscar un posible Tutor/a y Director/a de Tesis Doctoral, requisito indispensable para solicitar la admisión a este Programa de Doctorado, en el apartado de Líneas y RRHH podrá encontrar el profesorado que compone actualmente el núcleo central del Programa de Doctorado y sus correos electrónicos.
La regulación normativa de la tutorización y la dirección de tesis se puede encontrar en el siguiente enlace: Normativa
Org. y Planificación
Organización y Planificación.
Actividades formativas
Actividades formativas:
- Problemas de Investigación en Sociología, Ciencias Políticas y Antropología
- Comunicación de los Resultados de la Investigación
- Publicación de un Artículo en una Revista Indexada con índice de calidad
- Presentación de un trabajo en un congreso o jornadas
- Estancias Predoctorales en Centros de Reconocido Prestigio
- Metodología de Investigación Cuantitativa y Cualitativa
- Seminario Doctoral o Escuela de Doctorado
- Metodología de Investigación Cuantitativa y Cualitativa
- Miembro del equipo de investigación PAIDI
Competencias
Básicas
- CB11 - Comprensión sistemática de un ámbito de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho ámbito.
- CB12 - Capacidad de concebir, diseñar o crear, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación o creación.
- CB13 - Capacidad para contribuir a la ampliación de las fronteras del conocimiento a través de una investigación original.
- CB14 - Capacidad de realizar un análisis crítico y de evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas.
- CB15 - Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional.
- CB16 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.
- CB17 - Capacidad de fomentar la Ciencia Abierta y la Ciencia Ciudadana, como modo de contribuir a la consideración del conocimiento científico como un bien común, mediante la evaluación de actividades transversales llevadas a cabo por la doctoranda o el doctorando relacinoadas con diferentes dimensiones de la Ciencia Abierta y la Ciencia Ciudadana, así como la capacitación adquirida en sendas disciplinas en formato de microcredenciales o similar.
Capacidades y destrezas personales
- CA01 - Desenvolverse en contextos en los que hay poca información específica.
- CA02 - Encontrar las preguntas claves que hay que responder para resolver un problema complejo.
- CA03 - Diseñar, crear, desarrollar y emprender proyectos novedosos e innovadores en su ámbito de conocimiento.
- CA04 - Trabajar tanto en equipo como de manera autónoma en un contexto internacional o multidisciplinar.
- CA05 - Integrar conocimientos, enfrentarse a la complejidad y formular juicios con información limitada.
- CA06 - La crítica y defensa intelectual de soluciones.
Otras competencias
- CB17 - Competencia básica descrita en el art. 5.1 g) del Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado.
- CG03 - Contribuir a la generación del conocimiento desde el respecto a los derechos fundamentales, la igualdad de oportunidades, los valoresdemocráticos y de la cultura de la paz, los principios de la accesibilidad universal de las personas, la salud y el bienestar general y el desarrollo sostenible.
- CG02 - Conocer y respetar los códigos deontológicos específicos de las disciplinas científicas del programa de doctorado.
- CG01 - Desarrollar los conocimientos y habilidades técnicas propias de sociología, las ciencias políticas y la antropología.
Control y seguimiento
El seguimiento del doctorando se realiza tanto de forma continua (a través del cuaderno de actividades) como a través de actividades programadas anualmente (seguimiento anual).
Para el seguimiento continuo, la Universidad de Córdoba tiene a disposición de los doctorandos una aplicación informática (SIGMA) en la que se registrarán todas las actividades tanto obligatorias como opcionales que formen parte de la formación integral de los doctorandos. Al inscribir el plan de investigación, y a partir de ahí en el seguimiento anual, los doctorandos deberán presentar a la Comisión Académica del PD una propuesta de las actividades y objetivos del trabajo a realizar en ese año, que contará con el visto bueno de los directores de tesis, y del tutor en su caso. Si no son actividades ya establecidas como obligatorias por el Programa deberá explicitarse la carga de trabajo de las mismas y el procedimiento que se usará para su evaluación.
Cada vez que el doctorando realice una de estas actividades deberá registrarlo en la mencionada aplicación y su tutor o director validar la misma y aceptarla como actividad formativa del doctorando. Anualmente los doctorandos remitirán al Instituto de Estudios de Postgrado la documentación acreditativa de las actividades realizadas.
Con la finalidad de que el alumnado de Doctorado exponga el desarrollo de su plan de investigación, especialmente, en lo relativo a la metodología y avances y resultados más significativos alcanzados, la Comisión Académica del Programa de Doctorado nombrará anualmente una o varias Comisiones de Seguimiento integradas por tres personas doctoras, de las que una habrá de ser externa al Programa de Doctorado y las dos restantes responsables de equipos de investigación adscritos al Programa. Si se dispone de los medios económicos necesarios, se nombrará a un experto internacional como persona doctora externa al Programa de Doctorado. Asimismo, se presentará el documento de actividades realizadas y los informes que a tal efecto deberán emitir la persona que tutoriza y/o dirige la tesis.
La Comisión de Seguimiento deberá realizar un informe individual con la valoración del trabajo realizado y el grado de avance en relación a la anualidad anterior. En esta valoración se tendrá en cuenta el grado de cumplimiento y las evaluaciones obtenidas en las actividades formativas, así como los mencionados informes. La evaluación positiva será requisito indispensable para continuar en el Programa. En caso de evaluación negativa, que será debidamente motivada, el doctorando o la doctoranda se someterá a una nueva evaluación en el plazo de seis meses, a cuyo efecto elaborará un nuevo plan de investigación. En el supuesto de producirse nueva evaluación negativa, causará baja definitiva en el Programa.
La Comisión Académica del Programa de Doctorado, remitirá anualmente al Instituto de Estudios de Postgrado, en la fecha que establezca la Comisión de Másteres y Doctorado, el resultado del seguimiento. Si en el transcurso del curso académico, se produjeran modificaciones significativas al plan de trabajo presentado, estas deberán ser comunicadas por el doctorando, con el visto bueno de su director/a, a la Comisión Académica, que comunicará su resolución en el plazo máximo de 20 días.
Presentación y lectura de la tesis
La presentación y lectura de la tesis se realizará según los establecido en la normativa que regula los estudios de doctorado de la UCO, siguiendo el procedimiento que puede encontrarse en el siguiente enlace.
Internacionalización
La Universidad de Córdoba ofrece distintas ayudas para la internacionalización del doctorado, que se materializan fundamentalmente en convocatorias para la realización de estancias internacionales para la obtención de la Mención Internacional y la realización de tesis en régimen de cotutela con universidades extranjeras. Dichas convocatorias pueden consultarse en el apartado Convocatorias/Resoluciones de Doctorado.
Los recursos humanos de que avalan al programa engloban al profesorado incorporado inicialmente al mismo lo constituyen 17 miembros (6 de la Universidad de Córdoba y 11 del Instituto de Estudios Sociales Avanzados del CSIC). El resto (7) son externos a la Universidad de Córdoba, procedentes de diferentes universidades extranjeras.
Líneas y RRHH
Líneas/Equipos de Investigación y Recursos Humanos
Mecanismos de cómputo de la labor de tutorización y dirección de tesis
Estos mecanismos se encuentran establecidos en el art. 22.9 de la Normativa reguladora de los estudios de Doctorado y en el art. 8 del Reglamento de reconocimiento de las actividades docentes, investigación y de gestión del profesorado
Recursos
Infraestructura, Servicios y Dotación de Recursos
Los estudiantes del Programa de Doctorado de Sociología, Ciencias Políticas y Antropología desarrollan sus investigaciones en la Universidad de Córdoba, donde existen los recursos materiales y servicios necesarios para que puedan realizar su trabajo adecuadamente.
Más información sobre los recursos materiales de los equipos de investigación pueden encontrarse en sus respectivas páginas web.
Los doctorandos tienen acceso a los distintos recursos que disponen los Departamentos y, en general, la Facultades y el Campus, tales como biblioteca de cada departamento, aulas convencionales e interactivas, estas últimas dotadas con ordenadores, pizarra digital, conexión wifi a la web de la UCO y a la plataforma docente virtual, etc.
En el Campus de Rabanales se encuentra el Servicio Central de Apoyo a la Investigación (SCAI) cuyos recursos pueden consultase e su propia página web.
Desde la Oficina de Transferencia de Resultados de la Investigación (OTRI) se apoya a los doctorandos/ programas de doctorado en los siguientes procesos:
- Información de las relaciones Universidad-Empresa y la posibilidad de incorporación de doctorandos al tejido productivo y empresarial.
- Información sobre protección y valorización de resultados.
- Fomento del espíritu emprendedor y apoyo a la creación de Empresas de Base Tecnológica.
- Recopilación y publicación de los principales resultados de transferencia con carácter innovador de la UCO. Divulgación de actividades de transferencia.
- Participación en la formación en Másteres oficiales y cursos/jornadas/talleres de especialización.
Los doctorandos tienen acceso a las distintas bibliotecas que dispone la UCO aunque, debido a su proximidad con los laboratorios donde realizan su investigación, la biblioteca Maimónides de Rabanales es la que les resulta más accesible. Todos los recursos que ofrece pueden consultarse en su web.
Los doctorandos tienen acceso a las distintas instalaciones deportivas que dispone la UCO. Ofrece numerosos servicios deportivos para todos, tanto a la comunidad universitaria como a cualquier persona que quiera practicar deporte. El Deporte Universitario en la Universidad de Córdoba representa una firme apuesta por la promoción del deporte y la vida saludable entre la comunidad universitaria, así como por la proyección universitaria en la sociedad a través de la organización de eventos deportivos. Todos los recursos que ofrece pueden consultarse en: ucodeporte/instalaciones/
Ante cualquier eventualidad, la Unidad Técnica realiza intervenciones rápidas de asistencia para definir las averías, mejoras o cuestiones planteadas, para proceder posteriormente a su ejecución. Al igual que los otro servicios mencionados, en su web pueden consultarse sus funciones y servicios.
Los residuos generados en la investigación desarrollada por los doctorandos se gestionan a través del Servicio de Prevención y Protección Ambiental cuyo objetivo básico es la promoción y coordinación de actividades encaminadas a la protección de la seguridad y salud de los trabajadores, la defensa del medio ambiente y la preservación de los recursos naturales en la Universidad.
El Campus de Rabanales dispone de otros servicios tales como oficinas bancarias, cajeros electrónicos, oficinas de información laboral, servicios de reprografía, cafeterías, aula de fotografía y residencia universitaria, entre otros.
Todas las infraestructuras del Campus de Rabanales (Aulas, laboratorios, biblioteca, bares, servicios, etc.) están adaptadas a la accesibilidad de personas con discapacidad.
Los doctorandos tienen también a su servicio el apoyo de la Oficina de Información al Estudiante y la Oficina de Relaciones Internacionales.
La infraestructura, dotación de recursos y servicios comunes que dispone la Universidad de Córdoba se puede consultar específicamente en el siguiente enlace.
En relación a los recursos externos e internos que puedan financiar la asistencia a congresos y seminarios, la obtención de la mención internacional o industrial, la realización de la tesis en régimen de cotutela o la realización de cualesquiera otras actividades formativas que redunden en la obtención de competencias y capacidades investigadoras, los doctorandos cuentan con distintas vías, que se recogen en el siguiente apartado.
Por último, muchos equipos de investigación cuentan con convenios con distintas instituciones y empresas para desarrollar investigaciones que les permiten disponer de fondos para financiar sus investigaciones y permitir que sus doctorandos realicen actividades destinadas a mejorar su formación como investigadores.
Preguntas frecuentes
Preguntas frecuentes
¿Dónde puedo solicitar mi admisión en el Programa de Doctorado de Ciencias Sociales y Jurídicas?
Debes hacerlo en la Universidad de Córdoba a través de su página web: http://www.uco.es/idep/doctorado
¿Cuándo debo solicitar la admisión en el Programa de Doctorado?
En los plazos establecidos por la Escuela de Doctorado. Normalmente, es entre septiembre y octubre y, en algunos casos, en enero-febrero. Sea cual sea el plazo de matrícula, su validez es hasta el siguiente mes de septiembre u octubre.
¿Cuáles son los requisitos básicos para acceder al Programa de Doctorado?
Debes haber cursado un Máster oficial de investigación relacionado con las líneas de investigación del Programa.
¿Puedo acceder al Programa si no he hecho un Máster oficial de investigación?
Si has hecho otro tipo de Máster, puedes acceder al Programa si haces complementos de formación.
¿Qué complementos de formación debo cursar si no tengo un Máster en investigación?
El número de créditos varía dependiendo de la universidad en que se hacen los complementos de formación. En líneas generales, se trata de cursar créditos de Másteres oficiales de investigación, incluyendo créditos de asignaturas metodológicas, créditos de contenidos y un TFM de investigación, que se escogerán de acuerdo con la línea de investigación que hayas elegido.
¿De quién depende la decisión de aprobar o denegar mi solicitud de admisión al Programa?
Tras presentar tu solicitud en la Escuela de Doctorado de la Universidad, el órgano responsable de la admisión de estudiantes es la Comisión Académica del Programa (CAPD). Tras ser aprobada tu solicitud por la CAPD, podrás proceder a matricularte según los procedimientos establecidos por la Escuela de Doctorado.
¿Debo contar con un/a director/a de tesis al solicitar la admisión al Programa?
No necesariamente, aunque sí debes contar con un/a tutor/a, que puede o no ser a la vez tu director/a de tesis.
Quiero que dirija mi tesis un/a doctor/a que no figura en la lista de profesores del Programa de Doctorado. ¿Es posible?
Sí, pero no podrá dirigirte a solas: debes contar con un profesor/a del Programa para co-dirigir tu tesis.
¿Qué es la co-tutela? ¿Es lo mismo que la co-dirección?
No exactamente, ya que la co-tutela implica que el/la codirector/a pertenece a una institución académica ajena al programa. La co-tutela lleva a la obtención del título de doctor por ambas instituciones y normalmente implica que el doctorando dividirá los años de su etapa formativa entre dos instituciones académicas (al menos 6 meses, continuados o en dos períodos, en cada una de las dos Universidades).
¿Cómo solicito la co-tutela?
La aprobación de la co-tutela depende de cada Escuela de Doctorado y conlleva la firma de un convenio específico entre las dos universidades implicadas. Debes ponerte en contacto con la Escuela de Doctorado para iniciar los trámites.
¿Cuánto tiempo tengo para completar mi tesis doctoral?
Depende del régimen de dedicación que elijas. Si te matriculas a tiempo completo, son 3-5 años y 5-8 años a tiempo parcial.
¿Es necesario presentar mi Proyecto de Tesis doctoral o Plan de Investigación al solicitar la admisión en el programa?
No. Debes presentar tu plan de investigación al final del primer año.
¿Qué es un Plan de Investigación?
Es la memoria que debes cumplimentar según el modelo disponible. Es muy importante detallar todos sus puntos, porque sobre ellos habrá que ir elaborando las memorias de seguimiento anual, dando cuenta de su cumplimiento.
¿Cuáles son los puntos que debo incluir en mi Plan de Investigación?
Una hipótesis, con breve descripción del objeto o corpus de trabajo y lo que se pretende demostrar en él; los antecedentes, con las líneas de trabajo con las que conecta y en las que se apoya la investigación; los objetivos (o "preguntas de investigación"), expresados de manera muy concreta y verificable (se recomienda que no sean más de tres o cuatro. No deben incluirse como objetivos "estudiar" o "analizar", porque son procedimientos); la metodología, con alguna publicación de referencia en el CV del director/a y la corriente crítica o teórica en la que se integra; y la bibliografía.
Aparte del Plan de Investigación ¿hay algo más qué más debo hacer al final del primer año?
Debes presentar también el Compromiso doctoral firmado, de acuerdo con el modelo de la Escuela de Doctorado y el Plan de Formación.
¿Qué es un Plan de Formación?
El Plan de Formación consiste en la participación en una serie de actividades académicas que contribuyan a formarte como investigador. Debe incluir la participación en dos talleres metodológicos, destinados a la adquisición de competencias instrumentales genéricas; un curso o seminario de contenidos, relacionado directamente con la materia de tu tesis; dos comunicaciones a congresos o reuniones científicas; un artículo en una revista de nivel científico; y una estancia o experiencia internacional. Estas actividades son las mínimas requeridas, y deberán distribuirse en el impreso del Plan de Formación en las anualidades en las que se pretendan realizar.
¿El Plan de Formación es igual para todos los estudiantes del programa?
No, porque cada plan estará diseñado de acuerdo con el Plan de Investigación. Sin embargo, algunas actividades son genéricas, como las Jornadas Doctorales que se ofrecen cada año en cada sede, y que son aptas para todos los doctorandos del Programa.
¿Cómo elaboro mi Plan de Formación?
Debes elaborar tu Plan de Formación con la ayuda de tu director/a, ya que será específico e idóneo para tu preparación metodológica, científica y de competencias para tu desempeño como doctor.
¿Cómo puedo elegir las actividades para mi Plan de Formación?
En la página web del Programa de Doctorado encontrarás toda la información relativa a la oferta de actividades aprobadas por la CAPD cada año. Estas actividades se celebran en las distintas sedes y están organizadas por distintos grupos de investigación. También puedes elegir otras actividades organizadas por otras instancias académicas, siempre que cumplan con los mínimos establecidos para su reconocimiento.
Para que se me reconozca una actividad organizada por otra instancia ¿qué debo hacer?
Debes solicitar el reconocimiento de la actividad a la CAPD. En esa solicitud, debes incluir el programa detallado (contenidos, profesorado y duración) de la actividad y una memoria avalada por tu director/a acerca de la idoneidad de la actividad para el desarrollo de tu tesis. Ese reconocimiento se puede solicitar antes o después de realizarse la actividad.
¿Puedo pedir el reconocimiento de actividades hechas antes de matricularme en el Programa de Doctorado?
Si procedes de un Programa de Doctorado distinto o regulado por una normativa anterior a 2011 puedes solicitar a la CAPD la convalidación de los cursos aprobados y de reconocimiento de las actividades realizadas.
¿El Programa de Doctorado ofrece todas las actividades que debo hacer para completar mi Plan de Formación?
No necesariamente. Es posible que debas recurrir (o que te interese hacerlo) a instancias ajenas al Programa al menos para tres de sus elementos formativos: la publicación en una revista científica, la presentación al menos de una comunicación en un congreso y la experiencia internacional.
¿Qué pasa a partir del primer año? ¿Hay un seguimiento de mi Plan de Formación y de mi Plan de Investigación?
Sí. En el segundo año y los siguientes deberás presentar una memoria de desarrollo de los Planes de Investigación y Formación, en la que indicarás detalladamente el grado de cumplimiento de los mismos en relación a los documentos presentados en el primer año, o, en su caso, las razones que no han permitido cumplirlo en su totalidad en la anualidad prevista, así como las previsiones para su desarrollo en los años siguientes.
¿A quién debo remitir la memoria de desarrollo de los Planes de Formación e Investigación?
Cada Escuela de Doctorado determina la forma de presentación y el funcionamiento de la Comisión encargada del seguimiento y evaluación de los Planes de Formación e Investigación. En todo caso, debes incluir (1) memoria del doctorando; (2) memoria del director y (3) la documentación acreditativa de las actividades realizadas.
¿Qué pasa si no cumplo con el Plan descrito?
Cada Escuela Doctoral realiza dos convocatorias al año. Si optas a la primera y no obtienes informe favorable, puedes hacerlo en la segunda. Si tampoco lo obtienes en esta, quedarás excluido del Programa. En el caso de problemas que justifiquen el incumplimiento del Plan, puedes solicitar el aplazamiento en su desarrollo previamente a la segunda convocatoria.
¿Qué relación existe entre el cumplimiento del Plan de Formación y la presentación de la tesis doctoral?
No podrás presentar la tesis doctoral si no has cumplido con los requisitos establecidos y explicitados en tu Plan de Formación.
¿El Plan de Formación es distinto si quiero optar a la Mención Internacional?
Sí, porque en ese caso debes realizar una estancia de por lo menos tres meses en un centro de investigación fuera de España.
¿Conviene optar por la Mención Internacional?
Sí. Supone un valor añadido para tu tesis, porque la aportación que hace tu investigación estará avalada por expertos de otros países.
Además de una estancia en un centro de investigación en el extranjero, ¿hay otros requisitos para la obtención de la Mención Internacional?
Sí. Antes de la lectura de la tesis, además de la justificar la estancia, debes aportar los informes favorables de al menos dos especialistas de instituciones extranjeras. Además, el Tribunal deberá contar con la presencia de un miembro de una institución científica no española. También deberás realizar – parcial o íntegramente – la defensa oral, así como la redacción de la tesis, en una lengua extranjera.
Estoy matriculado/a en el Programa de Doctorado a tiempo parcial porque estoy trabajando. Entonces, ¿cómo puedo hacer una estancia de tres meses en un centro de investigación en el extranjero?
En el caso de estudiantes matriculados a tiempo parcial, la estancia se puede hacer en períodos de un mes, siempre que sumen tres meses en total.
Puedes encontrar más información directamente en el Reglamento 57/2020 por el que se regulan los Estudios de Doctorado de la Universidad de Córdoba